رژیم غذایی کودکان ؛ اصول تغذیه ای ویژه این سنین

156

میوه های رنگارنگ و سبزیجات جزو خوراکی های مورد علاقه در رژیم غذایی کودکان هستند  که البته هردوی این دسته ها ، حاوی مواد مغذی و بسیار مهمی برای حفظ سلامت ، رشد و تناسب اندام کودکان هستند . اگر شما به عنوان والدین کودک ، علاقه زیادی به مصرف میوه ها و سبزیجات از خود نشان دهید ، آنها نیز از شما پیروی میکنند.

رژیم غذایی کودکان

رژیم غذایی کودکان و ایجاد علاقه نسبت به میوه ها و سبزیجات

در اکثر کودکان ، میوه ها و سبزیجات  جزو اولین غذاهایی جامدی هستند که کودکان از آنها استفاده میکنند . بعد از مدتی ممکن است علاقه کودک شما نسبت به میوه ها و سبزیجات کم شود . احتمال دارد که خانواده ها نسبت به این موضوع حساس شوند و احساس نگرانی کنند ، در حالی که شاید خیلی جای نگرانی نباشد . شما برای حل این مشکل میتوانید الگوی فرزندانتان باشید . به هیچ عنوان نباید کودکتان را مجبور به خوردن میوه و سبزی کنید . راه حل این است که در رژیم غذایی کل خانواده و در رژیم غذایی کودکان به صورت مشخص سبزیجات و میوه های مختلف را وارد کنید . ممکن است که کمی زمان بر باشد ولی این بهترین راه برای ایجاد علاقه در کودکان است .

فواید میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی کودکان 

در بین افراد ، دلایل مختلفی برای علاقه داشتن به سبزیجات و میوه ها وجود دارد . سبزیجات و میوه ها ویتامین های مهمی همانند ویتامین c و فولیک اسید . علاوه بر این دارای مواد گیاهی دیگری هستند که برای کمک به کاهش خطر برخی از سرطانها و بیماری های قلبی مهم هستند.

 

کودک خود را به خوردن میوه و سبزیجات ترغیب کنید

اگر شما از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید به احتمال خیلی زیاد ، کودکانتان نیز از شما پیروی میکنند . کودکانتان معمولا نسبت به چیزی که آنرا میشناسند ، علاقه بیشتری نشان میدهند . برای اصلاح رژیم غذایی کودکان سعی کنید هر چند مدت یکبار فرزندتان را با خوراکی ( سبزی یا میوه ) جدیدی آشنا کنید و به هیچ عنوان او را ترغیب به خوردن سبزی و میوه خاصی نکنید . دفعه بعدی که به کودکتان پیشنهاد میدهید احتمال دارد که بپذیرد و نسبت به آن علاقه نشان دهد چرا که سلیقه کودکان با تغییر سنشان تغییر میکند .  یادتان باشد با شیوه های درست میشود رژیم غذایی کودکان را اصلاح کرد .

پنج مرحله موفقیت عبارتند از :

  • مشارکت فرزندتان در تهیه و برنامه ریزی مواد غذایی
  • از میوه و سبزیجات لذت ببرید
  • ارائه دادن
  • هرجا که میتوانید از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید
  • سعی کنید

رعایت این نکات و پیشنهاد ها تاثیر فوق العاده ای روی بهبود رژیم غذایی کودکان خواهد داشت .

فرزندتان را در تهیه و برنامه ریزی مواد غذایی مشارکت دهید

پیشنهاد ها عبارتند از :

  • فرزندتان را در انتخاب و خرید میوه و سبزیجات موزد علاقه اش مشارکت دهید . باید اجازه داده شود تا در انتخاب  رژیم غذایی کودکان ، خودشان نیز نقش داشته باشند.
  • با بو کردن و نشان دادن احساس به میوه ها و سبزیجات درفرزندتان ایجاد علاقه کنید
  • عکس میوه ها و سبزیجات را به کودکتان نشان دهید و از او بخواهید که آن را تا جایی که میتواند خوب توصیف کند و نکات مثبت آن را بگوید .
  • به فرزندتان اجازه دهید تا در شستشو و چیدمان میوه ها در ظرف مربوطه به شما کمک کنند . در این فرصت در مورد رنگها و اشکال مختلف آنها با او صحبت کنید .
  • نحوه تهیه سالاد های سبزیجات و میوه ها را به کودکانتان بیاموزید.
  • برخی از میوه ها و سبزیجات را در گلدان و یا باغچه خانه تان با کمک فرزندتان بکارید و مسئولیت نگه داری و رشد آن را به او واگذار کنید .

از میوه و سبزیجات لذت ببرید

پیشنهاد ها عبارتند از :

  • یادتان باشد هر وقت که بخواهید میتوانید از غذایی که میل میکنید لذت ببرید و این لذت را به کودکانتان نیز نشان دهید . نشان دادن علاقه به خوراکی ها باعث میشود که کودکتان از شما حس مثبت را دریافت کرده و به سمت آن جذب شود .
  • گاهی اوقات ممکن است فرزند شما از خوردن سبزیجات مورد علاقه اش به صورت خام  لذت ببرد در حالی که پخته آن را دوست نداشته باش. به طور مثال خوردن هویج خام برای کودکان لذت بخش است در حالی که ممکن است  نوع پخته آن را ترجیح ندهند .
  • گاهی اوقات ممکن است فرزندتان در هنگام خوردن غذا در فضایی باشد که دچار استرس شود . در این شرایط به احتمال زیاد واکنش خوبی به خوردن آن غذا نشان نمیدهد چون حس خوبی ندارد . شما باید در عین حالی که او را از این فضا دور میکنید از فواید و خواص غذا برایش بگویید . باید  کم کم و پله به پله سعی بر اصلاح رژیم غذایی کودکان کنید .

ارائه دادن

پیشنهادات عبارتند از:

  • همیشه یک کاسه از میوه ها و سبزیجات تازه را دریخچال قرار دهید تا به عنوان یک میان وعده به کودکتان بدهید . مثلا یک کاسه توت فرنگی یا یک کاسه قارچ و کاهو
  • با میوه ها و سبزیجات متنوع و رنگارنگ شکلک ها و نقاشی های مختلفی را روی بشقاب پیاده سازی کنید . سعی کنید در این کار فرزندتان را نیز همراه کنید . به طور مثال با استفاده از چند میوه شکل یک حیوان را در بشقاب طراحی کنید . نیازی نیست این طرح خیلی فوق العاده باشد . این کار بیشتر کمک میکند که کودک شما علاقه مند شده و آشنایی بیشتری با آنها  پیدا کند .
  • هر هفته یک میوه و یا سبزی را به فرزندتان معرفی کنید . سعی کنید قبل از نشان دادن خود میوه یک عکس زیبا و باکیفیت از اینترنت پیدا کرده و به او نشان دهید  و بعد از توضیح خواص آن خود میوه را به او نشان دهید و از او بخواهید امتحانش کند . با این کار  در ذهن فرزندتان ، نسبت به آن سبزی و یا میوه از قبل تصور مثبتی ایجاد خواهید کرد . با یک تصور مثبت احتمال ایجاد شدن علاقه در کودکان بیشتر خواهد شد.

هر جا که می توانید از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید

پیشنهاد ها عبارتند از :

  • سبزیجات و میوه ها را در طیف وسیعی از  میان وعده ها و وعده های غذاییتان قرار دهید .
  • به جای پیدا کردن غذاهای جدید و دستور العمل های مختلف و تهیه آنها ، سعی کنید تنوع و میزان سبزیجات موجود در غذاهایتان را افزایش دهید .

در میان وعده هایتان استفاده کنید

سبزیجات و میوه ها را میتوانید در میان وعده هایتان استفاده کنید . مثال های زیر میتواند به شما کمک کند تا بهتر این موضوع را درک کنید .

  • تهیه ذرت مکزیکی با سس مخصوص
  • سوپ سبزیجات
  • پاپ کرن خانگی
  • سالاد با سس ماست
  • کلوچه و بیسکویت های تولید شده با سبزیجات
  • سالاد میوه
  • کباب میوه
  • میوه های کنسرو شده

تلاش کن

پیشنهاد ها عبارتند از :

  • کودکان باید فرصت یادگیری در مورد خوراکی ها و امتحان کردن دوباره سبزیجات و میوه ها را داشته باشند . وظیفه شما این است که همیشه میوه ها و سبزیجات را در دسترس و در رژیم غذایی کودکان قرار دهید .
  • همیشه در کنار ظرف غذای کودکتان ، کمی سبزیجات قرار دهید اما به هیچ عنوان او را وادار به خوردن آنها نکنید . اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد که بخورد یا نخورد.
  • قبل از وعده غذایی اصلی معمولا کودکان گرسنه میشوند . میتوانید از میان وعده های سبزیجاتی ویا میوه ای استفاده کنید .
  • برای فرزندتان همیشه یک جایگزین قرار دهید . گاهی اوقات آنها تصیم میگیرند از یک ماده غذایی بپرهیزند . شما باید خیلی سریع یک ماده غذایی دیگر را جایگزین آن بکنید . چیزی که خود او هم به آن علاقه داشته باشد.  این مورد در مورد سبزیجات و میوه ها هم صدق میکند .

سالم انتخاب کنید

تمام سبزیجات و میوه ها سالم هستند . میوه ها و سبزیجات ممکن است در اشکال و رنگ های مختلفی ارائه شوند . میتوانند یخ زده و یا کنسرو شده باشند . شاید هم خشک باشند . همچنین میتوانند سرخ شده ، خام ، بخارپز ، آب پز و یا در اشکال دیگری نیز باشند .

چیزی که مهم است تنوع است . سعی کنید ازمیوه ها و سبزیجات سبز ، قرمز و یا نارنجی استفاده کنید . این رنگ ها باعث میشوند علاقه بیشتری ایجاد شود . گاهی اوقات ممکن است سبزیجات و میوه ها گران قیمت باشند . سعی کنید در هرفصلی میوه ها و سبزیجات مرتبط با آن فصل را خریداری کرده و فریز کنید تا بتوانید در فصل های دیگر استفاده کنید .

مسائل دیگر

مسائل مربوط به سبزیجات و میوه ها عبارتند از :

  • هیچگاه آب میوه را جایگزین خوردن میوه نکنید . درست است که آب میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها هستند. در رژیم غذایی کودکان ، به صورت متوسط در روز باید یک لیوان کوچک آب میوه استفاده شود .
  • همه میوه ها و سبزی ها را بشویید . تحقیقات نشان می دهد که میزان آفت کش ها در سبزیجات و میوه های تازه بسیار کم است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد ،  حتی در کودکان بسیار کوچک و مادران شیرده. با این حال، سبزی ها و میوه ها باید همیشه قبل از خوردن شستشو داده شود تا خطر ابتلا به هرگونه آلودگی میکروبی را کاهش دهد.
  • نظارت بر بچه های کوچک ، برای کاهش خطر خفگی،  باید همیشه در هنگام خوردن تمام غذاها، از جمله میوه های خام، سبزیجات و تمام غذاهای “سخت”،  تحت نظارت قرار گیرد.

 

 

 

 

امتیاز به برنامه غذایی کودکان
  • مفید بودن رژیم غذایی کودکان
  • میزان موفقیت رژیم غذایی کودکان
  • میزان رضایت مخاطبان از رژیم غذایی کودکان
  • کیفیت این مطلب در کلینیک خوبشو
5

پاسخی را بگذارید