در 21 روز 6 کیلو لاغر شوید (بیش از 10 هزار نفر از این رژیم استفاده کردند)
دریافت رژیم ویژه

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ کدام یک بهتر است؟

2

رژیم کتوژنیک یا اتکینز مسئله این است؟ هر دوی این رژیم ها یکی از انواع مختلف رژیم ها برای کاهش وزن رژیم های کم کربوهیدرات هستند. این رژیم ها بر اساس کاهش میزان کربوهیدرات عمل کرده و از انواع مشهور این نوع رژیم میتوان به رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز اشاره کرد.

این دو رژیم شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در این مقاله میخواهیم در مورد آنها صحبت کرده و در نهایت به این سوال پاسخ بدهیم ، رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؟ کدام یک بهتر است؟

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ این دو را بهتر بشناسید 

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ، واقعا کدام یک بهتر است؟ این سوال سوال خوبی است اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم ، باید در مورد این دو رژیم بهتر و بیشتر بدانیم.

رژیم کتوژنیک یا اتکینز

گفتیم که رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز ، هردو جزو دسته رژیم های کم کربوهیدرات قرار میگیرند. حال اجازه دهید ببینیم که رژیم های کم کربوهیدرات چه ویژگی هایی دارند.

رژیم های کم کربوهیدرات به رژیم هایی گفته میشود که مصرف کربوهیدرات به یک میزان مشخص کم شده و در عوض مصرف پروتوئین و چربی های مفید افزایش می یابند. به طور معمول در دوره ی رژیم ، مصرف کربوهیدرات ها به کمتر از ۴۰% کالری میرسد اما همیشه هم اینطور نیست و بسته به نوع رژیم کم کربوهیدرات این میزان متفاوت است.

دانلود رایگان کتاب “معجزه کتوژنیک”

دانلود کتاب معجزه کتوژنیک

کتاب معجزه ای کتوژنیک برای لاغری که بر اساس موفق ترین رژیم دو سال اخیر در خوبشو نوشته و تالیف شده است به شما خواهد گفت که چطور بیش از ۱۰۰ هزار نفر با این رژیم به لاغری رسیده اند.

دانلود کتاب (رایگان)

رژیم های کم کربوهیدرات چگونه باعث کاهش وزن میشوند؟

این نوع رژیم ها با کم کردن میزان کربوهیدرات، بدن را به سمت مصرف بیشتر چربی های سالم و پروتئین ها سوق میدهند و در نهایت بعد از چند روز بدن وارد سیکل کاهش وزن میشود.

شاید تصوراتان این باشد که در این رژیم همانند رژیم های کالری شماری باید ذره به ذره ی مواد خوراکی را که میخواهید بخورید را وزن کرده و بر اساس کالری مصرف کنید. اما اینطور نیست!

در رژیم های کم کربوهیدرات میزان مصرف مواد غذایی مهم نیست و شما میتوانید تا سر حد سیری بخورید. این یک از مواردی است که بسیاری از افراد به استفاده از این رژیم ها علاقه مند میکند. رژیم های لو کرب یا همان کم کربوهیدرات بر خلاف رژیم های دیگر ، شما را محدود نمی کنند.

دلیلش هم این است که شما زمانی که مواد کربوهیدرات دار را مصرف میکنید ، احساس سیری موقت به شما دست میدهد اما نسبت به زمانی که مصرف پروتوئین و چربی ها را در دستور غذایی به جای مصرف کربوهیدرات جایگزین میکنید ، سریع تر گرسنه می شوید.

هنگامی که مصرف چربی ها و پروتئین ها به جای کربوهیدرات جایگزین میشوند، بدن شما به غیر از چربی های بدن و پروتئین ها منبع دیگری برای مصرف سوخت و ایجاد انرژی در بدن شما ندارد!

بنابراین به سراغ چربی های اضافی بدن شما رفته و از آنها به عنوان منبع تامین انرژی استفاده میکند که در نهایت منجر به لاغری در بدن خواهد شد.

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ در مورد رژیم کتوژنیک بیشتر بدانید 

رژیم کتوژنیک یا رژیم  ” کتو ” یک رژیم معروف است که با حذف کربوهیدرات ها باعث لاغری در افراد میشود. این رژیم در ابتدا برای بیماران مبتلا به صرع در سال ۱۹۲۰ استفاده شد که نتایج و تاثیرات بسیار مثبتی را نیز در روند بهبود و کنترل بیماران به همراه داشت

علاوه بر این دانشمندان و محققین متوجه این موضوع شدند که افرادی که از این رژیم استفاده میکنند با کنترل قند خون ، در نهایت وزن کم کرده و بدنشان لاغر میشود.  اکنون پس از گذشت ۹ دهه هنوز هم رژیم کتوژنیک مورد استفاده قرار میگیرد.

نحوه عملکرد رژیم کتوژنیک 

رژیم کتوژنیک نیز مانند بسیاری از رژیم های لو کرب دیگر بر اساس کاهش قند خون و در نهایت کاهش انسولین ترشح شده در خون باعث لاغر شدن بدن افراد میشود.

هنگامی که قند خون افراد بالا میرود ، بدن شروع به ترشح انسولین کرده و در نهایت این انسولین ها به تبدیل قند به چربی کمک کرده و به مراتب وزن بالا و بالاتر میرود.

با کاهش مصرف میزان کربوهیدرات ورودی بدن ، در نهایت بدن مجبور به تامین انرژی خود از طریق سوزاندن چربی ها می کند. همین عامل باعث لاغر شدن و کاهش وزن میشود.

شاید این سوال در ادامه مقاله ” رژیم کتوژنیک یا اتکینز ” در ذهنتان ایجاد شود و ازخودتان بپرسید رژیم کتوژنیک و اتکینز هر دو شبیه به هم هستند! تفاوت آنها واقعا در چیست؟ کدام یک بهتر هستند؟

به این سوال در انتهای مقاله کاملا پاسخ خواهیم داد اما قبل از آن باید درمورد هردو رژیم به طور جداگانه پرداخته و صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

میزان مصرف مواد غذایی در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک مصرف مواد غذایی دارای درصد بندی مشخصی است که باید آن را رعایت کنید. رژیم کتونیک با توجه به درصدبندی مصرف مواد غذایی یه سه مدل تقسیم میشود که در این مقاله تنها به معرفی مرسوم ترین و معروف ترین نوع رژیم کتوزنیک میپردازیم.

این درصد بندی عبارت است از :

  • میزان مصرف کربوهیدرات » ۵ الی ۱۰ درصد
  • میزان مصرف پروتوئین » ۲۰ الی ۲۵ درصد
  • میزان مصرف چربی مفید » ۷۰ الی ۸۰ درصد

 

رژیم لاغری کتوژنیک برای لاغری خوب است یا بد

سالهاست که از این رژیم یعنی رژیم لاغری کتو به منظور لاغر شدن استفاده میشود. چیزی که در مورد همه رژیم ها صادق است. کاهش وزن در بدن در هفته های اولیه است که دلیل اصلی آن کاهش میزان آب موجود در بافت های بدن است.

بنابراین میزان کاهش وزن در هفته های اول ملاک خوبی برای اینکه بفهمیم کدام رژیم یعنی رژیم کتوژنیک یا اتکینز بهتر است ، کافی نیست.

اگر بخواهیم به درستی درمورد مفید بودن یک رژیم صحبت کنیم باید تاثیرات آن در بلند مدت را بررسی کرده و سپس نظر دهیم. چیزی که به وضوح مشاهده میشود استفاده از رژیم کتوژنیک در سالهای گذشته است که همین عامل نشان دهنده کارایی و نتیجه بخش بودن این رژیم است.

رژیم کتو محبوب سلبریتی هاست

بسیاری از سلبریتی ها و افراد مشهور نیز از این رژیم برای لاغر شدن استفاده کرده اند. افرادی مانند لبرون جیمز ، بازیکن مشهور بسکتبال ان بی ای و یا خانم کارداشیان که به گفته خودشان طرفدار سرسخت رژیم کتوژنیک هستند.

سلبریتی های طرفدار رژیم کتوژنیک

عوارض جانبی و محاسن

در مورد محاسن و عوارض جانبی رژیم کتوژنیک میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

محاسن رژیم کتوژنیک
  • کاهش وزن
  • کنترل علائم دیابت نوع ۲
  • درمان سرطان
  • بهبود سلامت روان
معایب و عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

شاید با خواندن عوارض زیر ، از  استفاده رژیم کتوژنیک  برای لاغری صرف نظر کنید اما همینجا باید به این نکته اشاره کنیم که این عوارض موقت  بوده و احتمالا تا ۲ هفته ابتدایی رژیم برطرف میشوند. همچنین هر کس یا توجه به شرایط بدنی که دارد ، ممکن است یک یا چند عارضه را تجربه کند و اینطور نیست که همه افراد ، تمام عوارض ذکر شده را تجربه خواهند کرد.

  • سردرد
  • خستگی و کمبود انرژی
  • بی حوصلگی
  • صعف و درد عضلانی 
  • یبوست
  • ناراحتی معده و یا حالت تهوع
  • تغییرات خلق و خو

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ در مورد رژیم اتکینز بیشتر بدانید 

دکتر رابرت اتکینز، بنیانگذار رژیم مشهور اتکینز ، مصرف هرگونه کربوهیدرات را دلیل اصلی چاق شدن میدانست. بنابراین او رژییمی را تهیه کرد که بر اساس کاهش و حفظ وزن کار میکرد.

وی در سال ۲۰۰۲ با کتابی با نام ” تحولی در برنامه غذایی ” به شهرت زیادی رسید. در پی این شهرت افراد زیادی با نظر او در مورد مصرف کربوهیدرات و یا عدم مصرف آن و تاثیری که بر روی چاق شدن افراد میگذاشت ، مخالف و موافق بوده و همچنان هستند.

در ادامه مقاله ی ” رژیم کتوژنیک یا اتکینز ” به توضیح بیشتری در مورد این رژیم بسیار مشهور خواهیم پرداخت.

همچنین یک مقاله کامل به رژیم اتکینز اختصاص داده ایم. در این مقاله به طور کامل شما را با شیوه اجرای رژیم دکتر اتکینز و مزایا و معایب آن آشنا می کنیم.

رژیم اتکینز ؛ لاغری سریع با رژیم لاغری دکتر اتکینز

نحوه عملکرد رژیم اتکینز و مراحل آن

هنگامی که یک فرد کربوهیدارات مصرف میکند ، قند خون نیز با توجه به میزان مصرف کربوهیدرات به همان تناسب افزایش می یابد. در نهایت بدن به طور طبیعی شروع به ترشح هورمون انسولین میکند.

انسولین به ذخیره قند بدن به صورت چربی در بافت ها کمک میکند و درنهایت منجر به افزایش وزن و خارج شدن بدن از حالت تناسب میشود.

صحبتی که دکتر اتکینز در مورد فرآیند کاهش وزن به کمک کاهش میزان مصرف کربوهیدرات ها میکند این است که اگر کسی تصمیم دارد وزنش را کم کند باید میزان کربوهیدرات ورودی بدنش را کاهش دهد. این کار باعث میشود تا بدن به جای مصرف سریع کربوهیدرات ها و  تامین انرژی بدن از این طریق ، به مصرف چربی های بدن روی بیاورد.

با این نظریه دکتر اتکینز به شهرت بسیار زیادی دست یافت ، به اندازه ای که شش سال پیاپی کتاب او جزو پرفروش ترین کتاب های سال در مجله نیویورک تایمز بود.

بیش از ۱۵ میلیون نسخه از کتاب ” تحولی در برنامه غذایی ” به فروش رفت که در نوع خود بی نظیر است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۳ بیش از ۳ میلیون نفر در کشور انگلستان از رژیم لاغری دکتر اتکینز پیروی میکردند.

در ادامه میخواهیم در مورد مراحل رژیم دکتر اتکینز صحبت کنیم.

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد:

  • شروع
  • تعادل
  • تنظیم دقیق
  • حفظ
مرحله اول : 

به مدت ۱۴ روز میزان کربوهیدرات خالص ورودی بدن شما در روز باید کمتر از ۲۰ گرم باشد. رژیم خود را به سمت استفاده ی پروتوئین و چربی های سالم برده و از میوه جات و سبزی هایی با برگ سبز به ندرت استفاده کنید.

 مرحله دوم : 

درکنار مصرف چربی ها و پروتوئین ها ، آجیل و لوبیا را به برنامه غذایی خود افزوده و میزان بیشتری از سبزجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. دقت کنید که میزان مصرف کربوهیدرات روزانه باید بین ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز حفظ شود.

مرحله سوم :

در این مرحله در عین حال که به وزن دلخواهتان میرسید ، میتوانید میزان مصرف سبزیجت و میوه ها را به برنامه غذاییتان بیافزایید تا جایی که روند کاهش وزن در بدن شما کاهش یافته و یا متوقف شود.

مرحله چهارم : 

در این مرحله میتوانید به میزان دلخواتان ، کربوهیدرات های سالم را وارد برنامه غذایی کنید اما این نکته را فراموش نکنید که نباید وزن شما افزایش یابد. اگر وزن شما افزایش یافت باید دوباره به مرحله اول بازگشته و وزنتان را متعادل نگه دارید.

 

رژیم لاغری اتکینز برای لاغری خوب است یا بد؟

اگر میخواهید در مورد این سوال یعنی ” رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؟ ” بهتر تصمیم بگیرید باید به این نکته توجه کنیدکه هرکدام از این رژیم ها به خودی خود به چه میزانی روی لاغری تاثیر گذار هستند.

رژیم اتکینز نیز مانند بسیاری از رژیم های دیگر در هفته های اول ،لاغری و کاهش وزن را برای کسانی که از آن استفاده میکنند به همراه دارد اما آیا کاهش وزن واقعا اتفاق می افتد؟

جالب است بدانید که کاهش وزن در هفته های اول به دلیل کاهش میزان آب بدن در بافت ها است. اگر بخواهیم واقعا بفهمیم که آیا این رژیم اتکینز در کاهش وزن موثر است باید به مدت یک سال یا بیشتر از دستورات این رژیم پیروی کنیم.

عوارض جانبی و محاسن رژیم اتکینز

هر برنامه غذایی و رژیمی میتواند روی بدن ما تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد. با این وجودمعمولا اگر نفع یک کار بیشتر از ضرر های آن باشد ترجیح میدهیم که آن کار را انجام دهیم.

در مورد رژیم ها نیز همین صادق است. رژیم اتکینز نیز مانند رژیم های دیگ محاسن و معایبی دارد که هر کس با توجه به شرایط بدنی خود ، باید مفید بودن و یا مضر بودن عمل کردن به این رژیم را بررسی کند. برای بررسی این سوال یعنی رژیم کتوژنیک یا اتکینز ، باید واقع گرا بود و تمام موارد ، چه محاسن و چه معایب را بررسی کرد.

محاسن رژیم اتکینز 
  • درمان جوش و آکنه
  • لاغر کردن و کاهش وزن
  • تاثیر مثبت بر بیماری سندرم تخمدان کیستیک
  • بیماری رفلاکس اسید معده
  • کاهش علائم بیماری صرع
معایب و عوارض جانبی رژیم اتکینز
  • خستگی و بی حوصلگی
  • مشکلات معده و روده
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در فعالیت
  • ریزش مو
  • بیرون روی
  • کج خلقی و بد رفتاری
  • بروز مشکلات بیخوابی

 

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ کدام یک واقعا بهتر است؟

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ، این همان سوالی است که در این مقاله سعی بر جواب دادنش داریم و تا اینجا توضیحات نسبتا مفصلی را درمورد هر دو رژیم ارائه دادیم. حال وقت آن رسیده که به سراغ اصل مطلب برویم.  اما قبل از بررسی میخواهیم به شرح ویژگی های مشتریک و تفاوت های بین این دو رژیم بپردازیم.

رژیم کتوژنیک یا اتکینز

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ وجه اشتراک

این دو رژیم از نظر لو کرب بودن و سبک لاغر کردن شبیه به یکدیگر هستند. اگر بخواهیم به بررسی دقیق تری بپردازیم بهتر است در موارد مختلف تفاوت های این دو را بیان کنیم.

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ تفاوت ها

درست است که رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز هم خانواده هستند اما این را باید در نظر بگیریم که اعضای یک خانواده هم با هم تفاوت هایی دارند.

رژیم کتو و اتکینز در درصد بندی میزان مصرف مواد غذایی شبیه به یک دیگر هستند . البته این موضوع در شروع رژیم صادق است و در ادامه روند رژیم ، تفاوت ها ایجاد میشوند. در رژیم اتکینز بر خلاف رژیم کتوژنیک که در تمام طول دوره رژیم میزان مصرف مواد غذایی تغییری نمیکند ، درصد مصرف مواد غذایی یعنی کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتوئین ها تغییر میکند.

در رژیم اتکینز میزان مصرف کربوهیدات در ابتداری رژیم همانند رژیم کتوژنیک بوده ولی با گذشت زمان و وارد شدن به مراحل بعدی رژیم ، مقدار مصرف کربوهیدرات بیشتر و بیشتر میشود. علاوه بر این مورد رژیم اتکینز سخت گیری کمتری در مورد میزان مصرف پروتئین و چربی نسبت به رژیم کتوژنیک میکند.

مقایسه تصویری این دو رژیم

از نظر فواید میتوان گفت رژیم کتوژنیک برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند بسیار مفید بوده و میتواند نتایج خوبی را در کاهش وزن به همراه داشته باشد.

در مقابل رژیم اتکینز برای افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی دچار هستند مفید است و میتواند تاثیرات مثبتی را در کاهش وزن این دسته از افراد ایجاد کند. همچنین رژیم اتکینز در کاهش میزان کلسترول خون نیز موثر است که همین مورد در نهایت به نفع بیماران قلبی حساب میشود.

در ادامه به این سوالی که تا الان به دنبال پاسخ آن بودیم جواب خواهیم داد ، رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؟

رژیم کتوژنیک یا اتکینز

نتیجه گیری: بالاخره کدام رژیم برای ما بهتر است؟

اگر بخواهیم منطقی به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که هر کدام از این دو رژیم فواید و عوارضی دارند که باید به آنها توجه کرد. اما چیزی که پر واضح است این موضوع است که هر دو رژیم به دلیل پایین بودن سطح مصرف کربوهیدرات در نهایت تاثیرات مطلوبی را در کاهش وزن برای افراد مختلف به همراه خواهند داشت.

هرکدام از این دو رژیم طرفدارانی را دارند اما در کل رژیم کتوژنیک به دلیل اینکه قدیمی تر بوده و نتایج بهتری را در اصلاج برنامه غذایی افراد دارد در بین افراد عادی و سلبریتی ها محبوب تر است.


2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

    1. کلینیک خوبشو می گوید

      خوشحالیم که براتون رضایت بخش بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.